Sikat Rambut


Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia

Rasulullah s.a.w melarang menyikat rambut di dalam kamar mandi kerana perbuatan itu melemahkan akar rambut. Seseorang itu hendaklah duduk ketika bersikat kerana ia akan mengguatkan otot jantung dan elak daripada melakukannya secara berdiri sebab ia akan melemahkan jantung. Seseorang yang bersikat ketika berdiri akan terjebak dalam masalah hutang. Adalah makruh menggunakan sikat yang diperbuat daripada perak atau bersadurkan perak.

Credit to : Haryati Hasyim

16 comments:

khaifaiz said...

arghhhh.. susah juga nak bersikat... kalu cm ni x yah bersikat la

TwIstiEs*meSti Mau* said...

kalu dah jodoh dia sakit jantung..,,sakit juagk...bersikat la,.duduk sekalipun,,..kubur ttap kata mari..haha

Ct Aja said...

@khaifaiz

xnak bersikat, botakkan aje...hihhiihi

Miss A said...

nice info lah sis <3 thanks!

Anif Abdullah| AA said...

boleh terjebak dengan hutang eh kak.. huuu.. kalau dlm keadaan baring leh x?hehe

Umie Artoqiemie said...

dasat nye..

riva'i said...

mau tanya, sikat itu sisir?
menyisir rambut ya? atau shampo?

harus duduk?

saya tak pernah sikat rambut, hehehehe. rambut saya istimewa soalnya. :p

Papa Mifz said...

Baru tau pasal nih,tq share kan ;-)

zati embong said...

jat sgt2 jarang skat rambut duduk tau.tp xpnah plak skat rmbut dlm toilet.

ikatankasihku said...

thanks 4 sharing

ade2mama said...

bt rmbut pacar2:)
so xpayah gune sikat..gune jari jew uhhuuh

farrah hayati said...

thx 4 da info....

fara penah sikat rambut tyme mandi....n sikat rambut sambil diri 2 memang dah biasa wat..

kena ubah la neyh...

delarocha said...

nice info... kena ubah tabiat sikat rambut sambil berdiri la nampaknya..huhu

syahirooAhmad said...

thanks share cik aja.. yes.. lagipun amalam berdiri tu mmg tak sesuai dipraktikan..

bayangkan makan dan ehem2 di toilet berdiri.. agak tak senonoh disitu..

muhamad hanif said...

aiseh,

aku selalu berdidir time nak sikat rambut,

The Beauty of Intelligence said...

Salam alayk, sis, boleh saya tahu sumber info ni. Saya perlukan info yg selanjutnya utk perkara ni. Harap sis dpt beri kerjasama. Jazakillah. 👵

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...