Peminta Sedekah

Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia

Sebenarnya da lama perhatikan tapi hari ni baru tergerak hati nak coret-coret di sini.. Kalau sape-sape yang pernah atau selalu turun Train kat Pasar Seni (mungkin di area lain juga) mesti perasan, ramai betul peminta sedekah kat situ, kadang-kadang sampai 5 orang…kira ramaila kan 5 orang di satu tempat.. Tapi secara jujurnya hampir setahun kerja di situ tak pernah satu sen pun saya hulur kepada mereka sebab saya rasa mereka tak layak untuk menerima. Mereka sihat, cukup segala fizikal, kenapa dengan cara itu nak cari rezeki. Bukanlah bermaksud nak menghina, tapi mereka masih muda, Sedangkan mak cik cleaner kat office saya umur dah 60 tahun tapi masih bekerja. Lagi baik saya belanja mak cik cleaner makan dari bagi diorang..Tak salah kan fikir camtu?? Yang lagi geli hatinya,bila satu hari tu si peminta sedekah ni siap gaduh sama sendiri, kalau tak salah telinga saya dengar, mereka gaduh sebab……. “ko amek port aku”… Emm ape boleh buat, opis kamu kat situ…



Notangan: Yahuuuuuuuuuu Esok cuti, malam ni layan Johnny English Reborn 2011….

16 comments:

aimi said...

btl3.... aimi sokong pe akk ckp 2.. tp aimi xblh lah.. bler tgk org dlm susah.. mst nk ulur.... =(


nak join tgk gak =)

khaifaiz said...

best la cuti... Gaji dah masok.. Cuti dah ada.. Apa lagi... Kasi joli je la... hehehehe

Ct Aja said...

@aimi

huhuhu jom tengok!!! erm akak pilih2 gak....hi3

Ct Aja said...

@khaifaiz
hahaha.minggu pertama gaji da kering, jadi duk umah je esk...kikikiki

delarocha said...

peminta sedekah ialah satu profesion pada zaman skrg

Muhammad Burn said...

heheh. Johny Eng Reborn ok... Dr mula sampai akhir lwk menjadik. Download ke, beli CD?

zati embong said...

mmg bersepah bkan kat situ je aja,kat psar2 malam ni pn bnyak.

Umie Artoqiemie said...

sokong.. mereka malas sebenarnya tuh..perghh tgok movie....

Tukang Karut said...

ntah la... aku tengok gak... kalau cukup sifat memang aku tengok sebelah mata je la...

Tukang Karut said...

ntah la... aku tengok gak... kalau cukup sifat memang aku tengok sebelah mata je la...

Papa Mifz said...

dah lamo papa mifz x ke pasar seni..tp dr dulu mmg ramai pengemis kat area situ...

dill said...

tak tentu lagi dill kasi ke tak. sbb kadang2 diorang tu nampak meragukan

dill.

budak penjara said...

betul tu..klu yg sehat..berusaha la..heee

Cik Bambam said...

terus jd x iklas nak sedekah ek.. sedekat lar kat tempat betol2 memerlukan.. :)

cuti dah esok? aikk!

asfira aminuddin said...

setuju babe. kalo fizikal lengkap and sihat, patut kena kerja kan. tak sedekah tak bermakna kita kedekut.

Miss A said...

OMG,akak!sye sokong.dah lme jgak perhati hal ni.hurmmm

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...