Formula Menguruskan Kewangan

SALAM SATU MALAYSIA

Kebelakangan ni saya selalu berfikir, macam mana nak uruskan kewangan yang betul, duit macam air rasenye, tgh bulan da hampir kering.. Persoalan tu terjawab bila saya terbaca cara menguruskan kewangan dalam Mingguan Wanita. Taknak bercerita panjang, cuma ingin berkongsi formula ni dengan rakan-rakan yang sama macam saya... Jom kite tengok same2....

Kalau sebelum ni bila da dapat gaji saya gunakan formula ini tanpa saya sedari bahawa ianya salah:




Maksudnya:

Setiap kali dapat gaji (PENDAPATAN) saya akan dahulukan HUTANG, hutang di sini bukan la hutang Ah Long, tapi hutang rumah sewa, bil telefon, bil broadband, PTPTN, MARA dll.. bakinya baru saya kira untuk PERBELANJAAN macam keperluan seharian seperti barang-barang rumah termasukla anggaran belanja (makan+tambang) untuk bulan tersebut. Maka yang selebihnya baru la boleh wat SIMPANAN.

Tapi sekarang baru saya sedar yang sebetulnya:




Maksudnya:

Bila dah dapat gaji (PENDAPATAN) kite perlu dahulukan@tolak@asingkan duit SIMPANAN terlebih dahulu. Selebihnya barula buat anggaran, tolak HUTANG dan berapa BELANJA untuk bulan tersebut...Tapi ingat, belanja kadar yang betul, sekadar yang termampu..

Oleh itu marila kita bersama-sama menggunakan formula yang betul, Insyallah dengan izin Allah moga masalah kewangan dapat di atasi.

SEKIAN

14 comments:

Miss Shikio said...

ohh.. begitukah caranya?

hehehe~ boleh lah praktikkan ^_^

Miss Dill said...

read about this in Jelita magazine :)

memang setuju!

Miss Dill^^

Ct Aja said...

@Miss Shikio

Jom kita ptaktikkan bersama...he3

Ct Aja said...

@Miss Dill

Jelita pon ade yek..sy bc dlm mngguan wanita,he3, pape pon trime kasih coz drop komen ye...

annenyss said...

hehe uniklah entri ni :D

Mohd Ridhuan said...

menarik tips ni...

Fadzli Amir said...

Salam...dah lama tak buat budget ni...kena gak buat balik....memang duit macam air je keluar.....

Muhammad Burn said...

err...sy mmg kantoi bab nih... huhu

Ct Aja said...

@annenyss

he3...mekasih snggah..

Ct Aja said...

@Mohd Ridhuan

mekasih, blh la cuba ye...he3

Ct Aja said...

@Fadzli Amir

wslm... saye pon same, jom kite cuba ramai2...he3

Ct Aja said...

@Muhammad Burn

Ha kalu kantoi pun kene cuba jaya gak, mane tau berjayakan...he3

nik rosmawati said...

selama ni nik guna formula yg salah la yea.ptt la duit asyik tak cukup jea tuk simpan.hehe

so mulai skarang kena simpan dulu..duit lebih baru guna tuk byr hutang dan lain2 kan

Ct Aja said...

@nik rosmawati

A'ah...betul2, sy pon gn formula yg salah sblm ni...he3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...