MUHASABAH DIRI

RENUNGAN BERSAMA..


Kadang-kadang sukar untuk kita nilai kesalahan diri sendiri….

Kita banyak tidk berpuas hati dengan orang lain

Tapi pernahkah kita fikir, berapa ramai orang yang tidak berpuas hati dengan kita


Kita marah bila orang tegur kesalahan kita,

Dan mengganggap orang itu mungkin cemburu,

Tapi pernahkah kita duduk dan berfikir sejenak

Apa motif diperkatakan sebegitu…


Kita sering merasa bahawa ape yang kita buat adalah yang terbaik

Tapi pernahkah kita tahu, kadang2 aper yang terbaik bagi kita

Adalah yang baik bagi org lain

Di mana yang terbaik bg orang lain adalah yang belum kita capai…


Kita sering merasa apa yg kita dapat

Tak setimpal dengan apa yg kita buat

Tapi pernah kah kita sedar

Sebesar zarah itu adalah lebih baik dari langsung tidak marasa apa2..


Kita cepat berpuas hati dengan apa yang kita capai

Tp jarang kita bersyukur padaNya yg mengangkat kita ke atas…

Sedangkan apa yg kita ada bukanlah hak kita semata2…


Sedarlah kita bahawa kita hanyalah insan biasa yang sering melakukan kesilapan

Jangan selalu meletakkan kesalahan pd org lain

Malah nilai lah diri sendiri seadanya

Renungkanlah setiap peristiwa dalam hidup kita

Pasti ada hikmah di sebalik setiap kejadian


~SEKIAN~

6 comments:

GAPURA ILMU said...

emmm byk jugak org x puas ati ngan saya.. sob3... mintak maap sume ;(

shereena said...

btul3..jgn letakkan kesalahan kat org.

Sufi Sulaiman said...

termenung sejenak~~
thanks aja buat sufi muhasabah diri pagi2 ni.

Fadzli Amir said...

Salam....selalunya macam tu lah fitrah manusia....apa yang dalam genggaman org amat bagus tuk dimiliki di dlm genggaman sendiri...

Muhammad Burn said...

wah... gmbr da tukar... betul juga. kita tak tengok slh kita. tp sy slalu elak dr buat slh pd manusia. bahkan sy ni golongan low profile. tp still ada org tak puas ati. camana tu???

Ct Aja said...

@en burn: sy ni pon xtau gak kan, tapi pd pndapat sy, da lumrah manusia, fikiran berbeza2 xde yg sama, kalu semua sama, lurus jek jln, xdela plak pergolakan, peperanagn sesama manusia kan.... So kite sbgai manusia biasa xkan dapat puaskan hati semua org...yg pntg kt slalu sdar d sntiasa mperbaiki dr... kalau da x sngaja 2 nak bt mcm manekan....hehehee...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...